Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@03:49:45 GMT

آیت الله اعرافی: پای میراث غدیر جان می‌فشانیم

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۲۰۳۱

آیت الله اعرافی: پای میراث غدیر جان می‌فشانیم

آیت الله اعرافی در مراسم عمامه گذاری طلاب که به مناسبت عید غدیر در مسجد حضرت معصومه سلام الله علیها مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، ضمن تبریک عید غدیر خم ابراز داشت: ماندگاری و درخشش انوار این عید در تاریخ اسلام یک قصه عادی نیست، چرا که در طول تاریخ اسلام داستان‌های معاند و عوامل مزاحم مانع از تحقق غدیر و پیام‌های بزرگ آن می‌شد و یادمان باشد این داستان بزرگ در مسیر گذر تاریخ با موانع و سدهای بزرگی روبرو بود و نمی‌گذاشت غدیر و داستان‌های امامت برای نسل‌ها و قرن‌های آینده بماند و منتقل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه گفت: غدیر در گذر زمان با موانع بزرگ مواجه شده است که مهمترین آن این بود که تا حدود ۱۰۰ سال نقل احادیث پیامبر ممنوع بوده و جریاناتی در جوامع اسلامی آن زمان مانع از نقل وقایع و نقل سخنان پیامبر بودند و در این باره آنقدر گزارش در تاریخ آمده است که قابل انکار نیست و همچنین گروهی از خلفا در کنار جریان‌های انحرافی سیاسی و فرهنگی به اهل بیت علیهم السلام اغراض ناروا می‌گفتند و مانع از ضبط و ثبت وقایع و نقل احادیث پیامبر می‌شدند.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در ارتباط با خاندان پیامبر و کسانی که وابسته به این خط نورانی بودند یک کینه و عداوت و برنامه ریزی خاصی برای محو اینها در تاریخ جوامع اسلامی وجود داشت، همچون وجود عاشورا که تلاش بر حذف جریان فیزیکی امامت بود و این یک جریان اموی بود تا این راه و رسم و معارف بلند و نورانی اسلام را در تاریخ دفن کند و همواره سعی شده به عنوان یک چهره خشن با عاشورا برخورد شود.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان ساخت: خطرناک‌تر از برخورد فیزیکی با مکتب اهل بیت اقدامات پیچیده حدیثی و روایی در قالب یک جنگ نرم افزاری بود که حدیث جعل می‌کردند و فضای مسموم تبلیغی علیه جریان مکتب اهل بیت بوجود می‌آوردند و در جامعه آن زمان منع نقل حدیث و رویایی با اهل بیت علیهم السلام به شکل سخت و فیزیکی و با رویارویی نرم همراه بود و در این راستا جریانات اموی در بیان مناقب اهل بیت علیهم السلام از سوی دیگر همچون سدهای بزرگ در مقابل احادیث و داستان‌های که برای تثبیت امیرمومنان و خاندان پیامبر طراحی شده قرار داشتند.

آیت الله اعرافی عنوان داشت: با درخشش و فروغ بعد از ۱۰۰۰ اندی سال و ماندگار قصه غدیر امر عادی نیست چرا که در طول تاریخ سعی داشتند سدهای بزرگ در ظاهر و باطن فرهنگ جامعه بوجود آوردند تا نام علی و فرهنگ غدیر نماند و با بوجود آوردن موانع و مین گذاری بزرگ در تاریخ سعی داشتند تا میراث و ارزش‌های متعالی این خاندان از بین برود و به نسل‌های آینده منتقل نشود، اما امروزه برگزاری مراسم‌های گرامیداشت این عید بزرگ در ایران و در جهان اسلام نشان از عظمت و بزرگی مکتب اهل بیت علیهم السلام می‌باشد و این میراثی که پای آن جان می‌فشانیم و ملت بزرگ ایران پرچم دار آن است به آسانی به دستمان نرسیده است بلکه در تحقق این امر مهم زندان‌ها شکنجه‌های و جنایت‌های متعددی صورت گرفته است و همواره جریانات انحرافی در تقابل غدیر بوده و هستند.

وی با بیان اینکه طراحی پیامبر و معماری ایشان در برخورد با انحرافات این امر نورانی در خلق حادثه غدیر قابل توجه می‌باشد ابراز داشت: برای اینکه یک حادثه در مقابل اتفاقات تاریخی و هجوم جریانات انحرافی بماند معماری و طراحی حادثه امر مهم است و پیامبر خدا در طراحی عید غدیر مهندسی و معماری این حادثه بزرگ نه تنها در آن زمان می‌خواستند راه را نشان بدهند بلکه در صدد اهتراز پرچم ولایت بودند تا در گذر زمان پیام ولایت بماند و دستخوش انحرافات تاریخی نشود، لذا ماندگاری این امر مهم نیازمند مهندسی دقیق و حساس می‌باشد.

پیامبر اسلام با بوجود آوردن موارد زیادی در صدد حفظ غدیر در تاریخ اسلام بودند

مدیر حوزه‌های علمیه در بیان ریزه کاری و طراحی پیامبر اسلام در حفظ عید غدیر خاطرنشان ساخت: پیامبر اسلام با بوجود آوردن موارد زیادی در صدد حفظ غدیر در تاریخ اسلام بودند، ایشان این امر مهم را در سال اخر عمر خود و در حجه الوداع قرار دادند و یک حالت انتظاری را از قبل در جامعه اسلامی آماده کرده بودند و این امر را در حین مراسم حج صورت نمی‌گیرد و همه این امرها ریزه کاری‌های روانشناسی است و ایشان پس از پایان حج در حضور همه مردم و فراخوان دادن در گردهمایی این رویداد تاریخی را رقم می‌زنند.

وی در ادامه گفت: خطبه رسول خدا در روزه عید غدیر یکطرفه نبوده، بلکه دائماً بین سخنران و شنونده ارتباط سخن شکل می‌گرفت و چندین بار از مخاطبین اعتراف می‌گرفتند چرا که اعتراف گرفتن از این جامعه بزرگ و متنوع و انتصاب حضرت علی علیه السلام و به تصویر نشان دادن ایشان به مردم نکاتی است که رسول خدا در قصه غدیر آن را گنجاندند تا بماند و اگر تعبیه ده‌ها نکته مهم در غدیر خم نبود از بین می‌رفت با توجه به اینکه دشمنان اسلام صدها شبهه پیرامون غدیر پراکنده کرد غدیر خم به واسطه معماری پیامبر عظیم الشان اسلام ماندگار شد و خود را انقلاب اسلامی نشان داد.

آیت الله اعرفی در ادامه با بیان فضائل لباس مقدس روحانیت خاطرنشان ساخت: امروز در غدیر خم دوستانی به لباس روحانیت آراسته می‌شوند که شامل چند نکته است که در امر اول جایگاه این لباس می‌باشد که امر مستحب مؤکد می‌باشد و در تاریخ فقه و فرهنگ ما ثبت شده است و در امر دوم این لباس نماد تاریخ ۱۰۰ ساله حوزه‌های علمیه می‌باشد که امر عادی و ساده ای نیست و بزرگان در اینگونه رویدادهای عمامه گذاری می‌فرمودند این لباس که بر تن می‌کنید بزرگانی همچون شیخ مفید حلی و علمای دین بر تن می‌کردند و این عنوان سندی است که آن را نشان می‌دهد، لذا باید طلاب در جهت تحقق معارف اهل بیت علیهم السلام با جان و دل تلاش کنند و در رسالت‌های خود نسبت به جامعه و مردمان آن کوتاهی نکنند و دشمنان بدانند طلاب با علم و اخلاق و ادب و تهذیب نفس از آرمان‌های امام و شهدا و مکتب اهل بیت صیانت خواهند کرد و در مشکلات جامعه و حل فصل آنان همراه مردم خواهند بود.

وی در ادامه تصریح کرد: این لباس و عمامه نماد فقه، تفسیر و نشانه‌ای از تاریخ پر درخشش علم در تمدن‌های بشری و جهان اسلام است و همچنین نماد پیمان عهد با شهدا رسول خدا و امت اسلام است و این یعنی ندای حوزه که مفاهیم دینی را در خود جای داده است و همواره دشمنان بدانند قلب حوزه وفادار به امت و ملت ایران است و ما قدردان ایران اسلامی پایبند به مبانی اسلامی است، هستیم و این حرکت‌ها و نفاق‌های که در جریان انقلابی وجود دارند خس و خاش‌های بیش نیستند و بدانند نمی‌توانند کاری بکنند. /مهر

منبع: فردا

کلیدواژه: آیت الله اعرافی اهل بیت علیهم السلام مکتب اهل بیت تاریخ اسلام آیت الله عید غدیر غدیر خم امر مهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۲۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود

حجت الاسلام و المسلمین لطف الله اشراقی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب ارتباط مسالمت آمیز حضرت صادق(ع) با اهل سنت را از سیره ایشان دانست و اظهار داشت: امام صادق علیه السلام دستوراتی به رهبران مذاهب اسلامی داشتند، از جمله این دستورات به احترام متقابل به یکدیگر ، شرکت در تشییع جنازه یکدیگر و عیادت مرضای همدیگر بروید و تقابل نداشته باشید، ایشان به عنوان منادی وحدت مذاهب اسلامی مطرح هستند و در آن برهه زمان در بین حکومت بنی امیه و بنی عباس ، علوم فقه ،تاریخ و علوم اسلامی در رشته های متفاوت بیان نمودند و باعث شد مسلمانان مرکزیتی برای وحدت داشته باشند و امام صادق علیه السلام را به عنوان یک شخصیت علمی و با تقوا و فرزند پیامبر اسلام صلوات الله علیه قبول داشته باشند و منشاء وحدت و تقریب لحاظ کنند.

وی افزود: امام صادق علیه اسلام می فرمایند: " لولانا ما عرف الله"اگر ما اهل بیت نبودیم ، خداوند شناخته نمی شد، "لولانا ما عبد الله" اگر ما نبودیم ، عبادت خداوند انجام نمی گرفت و این ویژگی در مقام اهل بیت و به خصوص امام صادق علیه السلام وجود داشت که مذهب جعفری و حقائق علوم آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین را رواج داند.

حجت الاسلام اشراقی بیان کرد: سیره ایشان در ارتباط با تعامل با اهل سنت ، ایجاد ارتباط مسالمت آمیز به عنوان برادران دینی بوده است و  از صفات بارز امام صادق علیه السلام بصیرت شناسی و جبهه شناسی با نگاه فراجناحی بوده است.

وی ادامه داد: امام صادق علیه السلام در مدینه منوره 4هزار شاگرد در حوزه علمیه خود داشتند که از بین این 4هزار نفر ، 17 نفر با بصیرت و ولایت مدار وجود نداشت، شخصی نزد امام آمد و عرض کرد ، شما با این تعداد شاگرد چرا قیام نمی کنید ، امام فرمود: اگر به تعداد انگشتانم یار داشتم ، قیام می کردم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عبدالله بن ابی یعفور یکی از محدثین و راویان می باشند که بدلیل مریضی مبتلا به شرب خمر بوده است، نزد امام آمد و عرض کرد من مریض هستم و اجازه بفرمائید من شروع کنم به استفاده از مشروب که ایشان فرمودند: خیر ، این شیطانی است که موکل تو شده است و اگر تو اراده کنی او مایوس می شود، او قسم خورد وگفت: "والله لا اشرب من..." و به امام عرضه داشت اگر شما اناری را به نیم کنید و نیمی را حرام و نیمی را حلال بگویید من نیز به همان عمل می کنم زیرا فرمایشات شما از روی هوای نفس نیست و بر مبنای دستورات الهی است؛ ما حوزویان باید با پیروی از امام صادق علیه اسلام ولایت مدار بوده و با نصرت از اهل بیت علیهم السلام در راستای اسلام گام موثر برداریم.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • نهضت علمی امروز میراث پرافتخار مکتب امام صادق(ع) است
  • حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) برای امت اسلامی یک ضرورت است
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود